Albatros

Vi gør teknologiske problemer relevante for matematik i grundskolen

Vi bidrager med viden, erfaringer og ideer til, hvordan vi skaber det bedste uddannelses-grundlag for nuværende og kommende generationer.

Vores fokus

Albatros samler aktører, som arbejder med uddannelse, undervisning, læring, teknologi og arbejdsmarked. Albatros arbejder på flere alle niveauer og typer af uddannelser, dog primært udskolingen, og skaber dialog med det omgivne samfund og erhvervsliv.

Om Albatros

Vi er en gruppe matematiklærere, didaktikere og læringseksperter, der brænder for at vise, hvordan matematik kan spille en aktiv rolle i forståelsen af den digitale verden. Vores fælles udgangspunkt er en stærk faglig kærlighed til matematik – og en tro på, at undervisningen skal give mening i elevernes virkelighed.

Derfor udvikler vi læringsforløb, hvor teknologiske problemstillinger – som fx bias i kunstig intelligens eller dataetik – foldes ud gennem arbejdet med matematik. Vi tror på, at elever bliver mere motiverede, når de oplever, at matematik ikke kun handler om facit, men også om at forstå og undersøge verden.

Alle vores forløb er tænkt til brug i grundskolen, og de ligger solidt inden for Fælles Mål. Vi arbejder ikke med programmering eller “nye fag” – men på matematikfagets egne præmisser.

Vores tilgang er praktisk, undersøgende og virkelighedsnær. Vi udvikler, tester og justerer i tæt samarbejde med elever og lærere, og vi lægger vægt på, at materialerne både er til at gå til – og til at lære noget af.

Albatrossen flyver ikke hurtigt, men den flyver langt – ligesom vores mål om at skabe undervisning, der sætter sig som erkendelse hos eleverne.

Udtalelse

“Albatros-forløbene har givet mine elever en helt ny forståelse for, hvordan matematik hænger sammen med deres digitale hverdag – fra streamingtjenester til chatbots og skærmtid. Materialet er velstruktureret, undersøgende og lægger op til gode samtaler om både algoritmer og ansvar. Det er sjældent, at jeg ser så høj elevdeltagelse i matematikundervisningen!””
Michael Hansen, Matematiklærer, Vejen Skole
Kontakt os direkte, hvis du eller din organisation vil samarbejde med EdTalk om ovenstående. Vi har kaffe på kanden, men vi kan også bookes til en kort præsentation online.
Kontakt
Mathias Lund

Mathias Lund

Stifter og faglig direktør
Mathias har mange års erfaring med udvikling, innovation, edtech, teknologiforståelse og grøn omstilling.
Joel Haviv

Joel Haviv

Adm. direktør og medstifter
Joel en passioneret problemløser og leder med fokus på kommerciel forretningsudvikling.