Vi gør teknologiske problemer relevante for matematik i grundskolen
Vi bidrager med viden, erfaringer og ideer til, hvordan vi skaber det bedste uddannelses-grundlag for nuværende og kommende generationer.
Vores fokus
Om Albatros
Vi er en gruppe matematiklærere, didaktikere og læringseksperter, der brænder for at vise, hvordan matematik kan spille en aktiv rolle i forståelsen af den digitale verden. Vores fælles udgangspunkt er en stærk faglig kærlighed til matematik – og en tro på, at undervisningen skal give mening i elevernes virkelighed.
Derfor udvikler vi læringsforløb, hvor teknologiske problemstillinger – som fx bias i kunstig intelligens eller dataetik – foldes ud gennem arbejdet med matematik. Vi tror på, at elever bliver mere motiverede, når de oplever, at matematik ikke kun handler om facit, men også om at forstå og undersøge verden.
Alle vores forløb er tænkt til brug i grundskolen, og de ligger solidt inden for Fælles Mål. Vi arbejder ikke med programmering eller “nye fag” – men på matematikfagets egne præmisser.
Vores tilgang er praktisk, undersøgende og virkelighedsnær. Vi udvikler, tester og justerer i tæt samarbejde med elever og lærere, og vi lægger vægt på, at materialerne både er til at gå til – og til at lære noget af.

Udtalelse
“Albatros-forløbene har givet mine elever en helt ny forståelse for, hvordan matematik hænger sammen med deres digitale hverdag – fra streamingtjenester til chatbots og skærmtid. Materialet er velstruktureret, undersøgende og lægger op til gode samtaler om både algoritmer og ansvar. Det er sjældent, at jeg ser så høj elevdeltagelse i matematikundervisningen!””Michael Hansen, Matematiklærer, Vejen Skole